Photo by rawpixel.com from Pexels

Una dintre problemele cu care se confruntă elevii în timp ce aceștia învață o reprezintă gestionarea timpului. Majoritatea sarcinilor școlare trebuie realizate într-o marjă limitată de timp, iar gestionarea eficientă a acestuia face diferența între elevii cu performanțe școlare ridicate și elevii cu performanțe scăzute.

Mulți dintre elevii cu performanțe școlare mai slabe întâmpină dificultăți tocmai cu gestionarea timpului, fie prin folosirea ineficientă a acestuia (Ex: muncesc mult și cu pauze puține), fie prin faptul că preferă să amâne realizarea sarcinii până în ultimul moment. Astfel, pentru a spori rezultatele elevilor se recomandă instruirea acestora în utilizarea strategiilor de management al timpului.

Abilitățile de management al timpului se referă la procesul de organizare și planificare a timpului destinat pentru realizarea a diverse activități. Contrar opiniilor populare, a gestiona eficient timpul nu înseamnă a munci mai mult, ci a munci într-o manieră eficientă și inteligentă, respectiv a realiza mai multe activități într-un timp mai scurt.

Persoanele care gestionează eficient timpul au niveluri crescute de eficiență în realizarea sarcinilor și de reputație profesională, precum și niveluri mai scăzute de stres, în timp ce persoanele cu competențe reduse de gestionare a timpului experimentează întârzieri în realizarea sarcinilor, calitate scăzută a rezultatelor, muncă slab organizată și niveluri ridicate de stres.

În acest articol vom prezenta un program de gestionare eficientă a timpului de lucru într-o zi, precum și câteva sugestii și sfaturi suplimentare pentru îmbunătățirea programului de studiu pe care îl veți construi.

Plan de gestionare a timpului zilnic

Adriana Băban (2011) recomandă următoarele strategii de gestionare a timpului în scopul îmbunătățirii învățării :

  1. Revizuiește-ți scopurile – Decide care sunt activitățile care nu sunt obligatorii de făcut într-o zi sau săptămână.
  2. Realizează o listă cu lucrurile care trebuie să le faci și una cu cele care ai dori să le faci și timpul alocat lor.
  3. Analizează consecințele amânării unor anumite activități. Dacă nu există nicio consecință negativă aceasta poate fi amânată.
  4. Selectează activitățile în ordinea realizării lor. Este bine să se înceapă cu activitățile pe care trebuie să le faci și, numai după aceea, să se continue cu cele pe care ai dori să le faci și care îți fac cea mai mare plăcere.
  5. Încearcă să faci o singură activitate o dată, până la finalizarea ei Nu trece la altă activitate decât atunci când ai finalizat-o pe cea anterioară.
  6. Fă pauze între activități. Nu te grăbi să treci repede de la o activitate la alta.
  7. Analizează-ți standardele. Sunt ele, oare, prea ridicate, astfel încât nu reușești să finalizezi activitatea, din cauza standardelor nerealiste?
  8. În final, nu uita că ai realizat o activitate și oferă-ți o recompensă!

Sugestii suplimentare

  • Identificați momentele optime ale zilei în care puteți învăța eficient. Unele persoane învață mai eficient dimineața, între orele 10 și 12, în timp ce alte persoane învață cel mai eficient după ora 18.
  • Creați și afișați programul de învățare într-un loc vizibil
  • Încercați să reduceți din lucrurile care v-ar putea deranja. De exemplu, puteți opri laptopul, închide televizorul sau să setați telefonul pe modul silențios.
  • Practicați exerciții fizice sau meditați după trezire
  • Înainte de culcare încercați să creați o listă cu obiective pentru ziua următoare

Bibliografie :

(1) Băban, A. (2001) – Consiliere educațională – Ghid metodologic pentru orele de dirigenție și consiliere. Editura ASCR Cluj-Napoca

(2) What is time management? Working smarter to enhance productivity
https://www.mindtools.com/pages/article/newHTE_00.htm

(3) Using Time Management to Improve Study Skills https://www.educationcorner.com/effective-time-management.html

(4) 15 Time Management Tips for Achieving Your Goals
https://www.entrepreneur.com/article/299336

Un gând despre „Strategii generale pentru gestionarea eficientă a timpului (1)

Comentariile sunt închise.