Ce înseamnă să fii fericit?

Odată cu apariția psihologiei pozitive au luat amploare și studiile științifice ale fenomenului fericirii. Conform lui Martin Seligman, fondatorul acestei mișcări, psihologia ar trebui să își focalizeze resursele din cercetare și din practică nu doar pentru a rezolva aspectele problematice ale oamenilor, ci și pentru a îmbunătăți ceea ce funcționează deja în viața lor, respectiv să-i ajute pe oameni să se dezvolte ca persoane folosind resursele de care dispun deja.

A defini fericirea nu este o sarcină ușoară : de altfel, de-a lungul timpului acest termen a fost asociat în mod interșanjabil cu două aspecte ale stării de bine, respectiv starea de bine subiectivă, respectiv emoții sau sentimente pe care le ai față de propria persoană într-un anumit moment dat în timp, precum și satisfacția vieții sau evaluarea globală a atitudinilor și stărilor afective față de propria viață. De altfel, psihologii afirmă că în funcție de scopurile noastre, putem defini fericirea în două moduri, respectiv :

a) Fericirea ca emoție, care este o stare afectivă puternică, însă fluctuantă și temporară, asociată cu un anumit eveniment sau o anumită situație (Ex: suntem fericiți când primim vestea că suntem promovați). Emoția de fericire mai poate fi denumită și plăcere.

b) Fericirea ca și satisfacție a vieții, care este un sentiment sau o atitudine puternică, stabilă și durabilă față de propria persoană și propria viață. În acest sens, o persoană fericită este cea care se uită în urmă și consideră că a avut suficiente realizări sau satisfacții în trecut și că viitorul este pozitiv.

Oricare dintre aceste două definiții este corectă, întrucât fericirea se referă atât o emoție de bază, cât și un sentiment de satisfacție și apreciere a sinelui, însă în articolul de față ne vom axa mai mult pe definirea fericirii ca și satisfacție față de sine și față de viață, în timp ce pentru emoția de fericire vom folosi termenul plăcere.

Factori asociați cu fericirea

Înainte de a vorbi despre factorii asociați cu fericirea, vom discuta mai întâi despre două mituri larg răspândite despre fericire, respectiv că aceasta ar fi asociată cu un nivel de câștig ridicat și că este un beneficiu mai degrabă accesibil persoanelor tinere decât al celor în vârstă.

Relația dintre avere și fericire este întradevăr reală, însă doar până la un anumit punct : conform unui studiu recent al revistei Nature, relația dintre satisfacția vieții și avere este puternică până la o anumită valoare, respectiv 95.000 $ per an, iar peste acea valoare satisfacția și averea nu mai sunt strâns legate. Autorii studiului explică acest rezultat pe seama faptului că banii influențează puternic nivelul de satisfacție și de fericire atâta timp cât asigură stabilitate materială și financiară, iar odată ce acest nivel este asigurat, oamenii tind să caute alte modalități de dobândire a satisfacției vieții.

Cât despre legătura dintre vârstă și fericire, conform unui sondaj de opinie realizat în 2009 de către Institutul de Cercetare Pew din SUA, adulții mai în vârstă prezintă niveluri similare de fericire ca și adulții mai tineri, respectiv aceleași surse de satisfacție a vieții.

Așadar, ce asigură fericirea? Rezultatele sondajului de opinie amintit mai sus arată că există trei factori care contribuie la fericirea adulților indiferent de vârstă respectiv : o bună sănătate, relații de prietenie pozitive și stabilitate financiară. Astfel, pentru a fi mai fericiți trebuie să fim mereu preocupați de îngrijirea propriului corp și a propriei minți, să construim și să menținem relații sociale pozitive cu ceilalți și să avem un anumit câștig financiar care să ne asigure mijloacele de supraviețuire, precum și satisfacerea de nevoilor de dezvoltare personală.

Pe lângă cei trei factori descriși mai sus, unii psihologi consideră că fericirea poate fi atinsă și prin implicarea în diverse experiențe care aducemoții pozitive, respectiv experiențe care oferă mai multă plăcere și mai puțină durere (fericire hedonică) și experiențe de căutare a sinelui, a provocărilor, a dezvoltării personale și a sensului vieții (fericire eudemonică). Repetarea experiențelor plăcute, fie ele hedonice sau eudemonice, asigură premisele constituirii stării de bine individuale, precum și sporirea satisfacției față de viață.

Zece strategii care vă pot ajuta să fiți (cât mai) fericiți

În timp ce nu este posibil să fim fericiți tot timpul, există anumite trucuri pe care le putem exersa astfel încât să ne ridicăm nivelul de satisfacție față de noi înșine și față de viață. Pornind de la rezultatele unor cercetări realizate în domeniul psihologiei pozitive și de la sfaturile oferite de psihologii, am identificat zece modalități prin care puteți să fiți mai fericiți, respectiv mai satisfăcuți față de voi înșivă și față de viața voastră :

  1. Încercați să găsiți satisfacție în lucrurile mici : căutați oportunități de a fi fericiți zilnic pornind de la experiențe aparent mici sau neînsemnate : un cadou primit, o bancnotă găsită pe jos, ajutarea unei persoane vârstnice atunci când treceți strada, vizionarea unui film – toate aceste experiențe aparent neînsemnate vă pot ajuta să reflectați la propriul trecut într-o manieră pozitivă.
  2. Practicați ceea ce vă place : persoanele cu un nivel ridicat de satisfacție în viață sunt acele persoane care sunt pasionate de ceea ce fac, care depun efort constant pentru a deveni mai buni și care consideră că activitatea care o desfășoară este relevantă atât pentru societate, cât și pentru ei înșiși.
  3. Fiți darnic – dați un cadou celor dragi, ajutați o persoană să treacă strada, oferiți o donație pentru o cauză caritabilă, faceți voluntariat, amintiți-le părinților cât de speciali sunt ei pentru voi, oferiți un compliment fără a vă aștepta la un răspuns similar. Actele de bunătate prezintă numeroase beneficii pentru starea de bine : relații mai bune cu ceilalți, nivel de stres scăzut, precum și îmbunătățirea calității vieții proprii și a altora.
  4. Oferiți-vă recompense zilnice. Recompensele sunt personale și pot varia : savurarea unei înghețate, o plimbare în park, dans, vizionarea unui album foto. Rolul lor este de a vă ajuta să ieșiți din rutină și de a vă încuraja să finalizați sarcini care la început par a fi plictisitoare sau dificile. Nu uitați – finalizarea unei sarcini dificile urmată de o recompensă ne motivează mai puternic și ne ajută să fim mai buni la ceea ce facem.
  5. Faceți un bilanț pozitiv pentru fiecare sfârșit de zi. Pe scurt, încercați să vă bucurați de lucrurile și experiențele pozitive pe care le aveți în cursul unei zile, urmând ca la final să luați un caiet sau o foaie și să scrieți fraza : Sunt mulțumit de….. urmată de lucrurile sau experiențele bune care vi s-au întâmplat pe parcursul zilei.
  6. Faceți-vă un jurnal al fericirii, care să cuprindă poze din călătorii, relatări despre experiențe trecute plăcute sau chiar afirmații sau citate de încurajare. Acest jurnal are drept scop să vă încurajeze să priviți partea pozitivă a experiențelor trecute, respectiv să reinterpretați în mod pozitiv evenimentele mai puțin plăcute.
  7. Înconjurați-vă de oameni fericiți. Unele studii arată că fericirea poate fi contagioasă, în sensul că oamenii devin mai fericiți dacă relaționează sau se asociază cu oameni care prezintă niveluri mai mari de fericire.
  8. Schimbați mediul pentru a vă schimba dispoziția. Uneori simpla schimbare a mediului sau a anturajului poate fi suficientă pentru a vă binedispune. De exemplu : dacă la trezire vi se întâmplă vă simțiți dezamăgit de lucrurile care nu le-ați finalizat în ziua anterioară încercați să vă treziți și să schimbați decorul.
  9. Gândiți-vă mai degrabă la ce aveți și mai puțin la ce nu aveți. Când suntem supărați ne gândim mai ales la lipsuri și tindem să omitem realizările și împlinirile noastre de până acum. Ignorați vocea care se plânge de lipsuri și în schimb ascultați vocea care vă spune să vă bucurați de ce aveți.
  10. Trăiți în timpul prezent. Trăirea completă și satisfăcătoare a prezentului, prin ignorarea temerilor față de viitor sau a regretelor față de trecut, reprezintă o modalitate sigură de a fi mai satisfăcuți față de propria persoană și față de propria viață.

Bibliografie :

(1) Ackerman, K. – What is happiness and why is it important? (+Definition in psychology). Sursa : https://positivepsychology.com/what-is-happiness/

(2) Withbourne, S.K., PhD – How should psychology define happiness? Sursa: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/fulfillment-any-age/201405/how-should-psychology-define-happiness

(3) Vestan, M. – 6 tricks to feel happy any time of the day (or night!). Sursa: https://psychcentral.com/blog/6-tricks-to-feel-happy-any-time-of-the-day-or-night/

(4) Kogan, M. – Where happiness lies.Social scientists reveal their research findings in the realm of positive psychology. Sursa: https://www.apa.org/monitor/jan01/positivepsych

(5) Becker, J. – 10 Positive Psychology Studies to Change Your View of Happiness. Sursa: https://www.becomingminimalist.com/happier/

(6) Jebb, A.T., Tay, L., Diener, E. & Oishi, S. – Happiness, income satiation and turning points around the world. Nature Human Behaviour, volume 2, pages 33–38 (2018). Sursa: https://www.nature.com/articles/s41562-017-0277-0