De ce este important să ne planificăm vacanța?

Vacanțele școlare / academice ne oferă posibilitatea relaxării și reconectării cu noi înșine și cu cei din jur. De asemenea, prin intermediul concediilor noi avem posibilitatea de a explora locații și culturi noi și de a învăța să apreciem mai mult lumea în care trăim. Nu în ultimul rând, vacanțele active devin surse pentru amintiri pozitive și satisfăcătoare, unele studii arătând că 9 din 10 oameni care au călătorit pe durata vacanței / concediului vor grupa mai târziu amintirile asociate cu aceste călătorii în categoria amintirilor asociate cu cele mai frumoase și plăcute experiențe personale

Totuși, nu toți ne pricepem la planificarea unui concediu activ și plăcut. De pildă, mulți studenți au dificultăți în a planifica o vacanță activă dacă au experimentat stresul pregătirii pentru sesiunile de examen, iar adulții pot experimenta perioade de apatie asociate cu perioade solicitante pe plan profesional. Aceste perioade sunt asociate cel mai adesea cu planificarea deficitară a timpului, perturbarea ritmului somn-veghe și cu niveluri ridicate de stres resimțite la nivel fizic și mental.

Atunci când suntem stresați creierul nostru secretă hormonul cortizol pentru a ne menține în stare de alertă și de rezistență în fața unor factori aversivi cu care ne confruntăm. Starea de alertă, caracterizată prin sporirea temporară a parametrilor fizici și psihici în vederea pregătirii pentru un răspuns de tip luptă sau fugă, este benefică doar atunci când ne confruntăm cu situațiile stresante și își pierde din intensitate odată cu intensitatea factorilor stresanți. Odată ce obiectul stresului a dispărut (Ex: Am promovat examenul de licență) atunci și organismul nostru se relaxează, uneori ajungând la epuizare. O minte epuizată nu este capabilă de a lua decizii optime pe termen scurt sau lung, de a rezolva probleme sau de a se bucura de momentele asociate cu emoții precum fericirea sau suspansul.

În ceea ce privește vacanța de vară, o minte stresată nu este capabilă de a planifica optim și eficient un concediu care ar trebui să fie plăcut și relaxant, fapt ce poate duce fie la planificarea prematură a unor activități de vacanță care nu pot fi realizate la timp (Ex: a rezerva un loc la hotel cu două seri înainte de a pleca către stațiune), fie la stări de apatie care sunt asociate cu pasivitatea și cu sedentarismul. Pentru a preveni luarea unor decizii iresponsabile sau irosirea timpului pe timp de vacanță, recomandăm planificarea atentă a activităților propuse spre a fi realizate pe timpul vacanței de vară.

Mai jos vă pun la dispoziție un model de plan pentru vacanța de vară. Acest plan poate fi completat de toate categoriile de vârstă (copii, adolescenți, adulți), individual sau în familie și este suficient de flexibil pentru a permite realizarea mai multor activități simultan. Vă urăm spor în planificarea atentă a vacanței de vară!

Model de Planificare a Vacanței de Vară

Subsemnatul,………………………………………………, elev în clasa / student în anul ……………., îmi propun ca în perioada 01 iulie – 01 septembrie să realizez următoarele activități:

  1. Să citesc un număr de ………… cărți/articole/pagini blog/ reviste/benzi desenate/manga. Dintre acestea cel mai mult îmi doresc să citesc următoarele:
  2. Să vizionez un număr de ……… filme / seriale TV. Dintre acestea cel mai mult îmi doresc să vizionez următoarele filme/seriale:
  3. Să vizitez un număr de ………….. locuri (orașe, stațiuni, locații, monumente din țară sau din străinătate). Dintre acestea, cel mai mult îmi doresc să vizitez următoarele:
  4. Să țin legătura cu prietenii mei și să facem următoarele activități:
  5. Să țin legătura cu familia mea și să facem următoarele activități:
  6. Să încerc să învăț și să pun în aplicare unul / mai multe lucruri noi, respectiv:
  7. Să lucrez ca și……………………………………. , pentru o perioadă de……………zile, la………………………………………………… (elevi și/sau studenți)
  8. Să particip la următorul program de Școală de Vară:
  9. Să particip la activități de voluntariat organizate de:
  10. Am practicat următoarele sporturi noi……………………………….., timp de……..
  11. Am căpătat un nou hobby, respectiv:
  12. Am realizat următorul act de caritate/ajutor:
  13. Am contribuit la protejarea mediului astfel:  
  14. Alt obiectiv (care să mă țină în mișcare):

Sumarizare vacanță (Se completează la finalul vacanței).

Vacanța s-a sfârșit. Iar eu am reușit să realizez următoarele activități (bifații și scrieți și ce tipuri de activități ați făcut):

1) Cărți citite:

2) Filme/seriale vizionate:

3) Locuri noi vizitate:

4) Momente cu prietenii:

5) Momente în familie:

6) Am făcut următoarele lucruri noi:

7) Activități desfășurate (muncă, voluntariat, școală de vară):

8) Sporturi practicate:

9) Hobbyuri practicate:

10) Activități de ajutor / caritate:

11) Activități de protejare a mediului și planetei:

12) Alte activități:

Ce am vrut să fac și am reușit să fac :

Ce am vrut să fac și nu am reușit să fac :

Ce nu mi-am propus să fac dar am făcut:

Sugestii pentru vacanța din anul viitor:

Sugestii suplimentare pentru o vacanță satisfăcătoare

  1. Recuperați orele de somn irosite în timpul perioadelor stresante (Ex: Somn diminuat datorită pregătirii pentru examene).
  2. Faceți schimbări în rutina zilnică.
  3. Finalizați sarcinile nefinalizate până în momentul vacanței.
  4. Încercați lucruri noi (Ex: participați la activități tip Escape Room sau citiți benzi desenate / manga)
  5. Creați un plan de vacanță flexibil. Nu vă stabiliți obiective fixe.
  6. Petreceți cât mai mult timp în aer liber.
  7. Îmbrăcați-vă cât mai lejer posibil.
  8. Implicați-vă în activități distractive.
  9. Tolerați frustrarea legată de imposibilitatea atingerii unor obiective. Important este procesul și nu rezultatul! (Mai bine încercați și eșuați să realizați o activitate decât să nu luați inițiativă și să regretați mai târziu).

Bibliografie:

(1) Five Healthy Ways to Relax After Exams. Sursa: 5 healthy ways to relax after exams | University of New York in Prague (unyp.cz)

(2) How Trip Planning and Happiness Are Directly Correlated. Sursa: How Trip Planning and Happiness Are Directly Correlated | Psychology Today

(3) Six Tips to Help You Handle Post-Eam Blues. Sursa: Six tips to help you handle post-exam blues – BBC Bitesize